3 dagar Adelaide till Melbourne

Hej

Här kommer ett längre inlägg om vår tredagarstur från Adelaide till Melbourne. :-)

I fredags var det tidig uppgång för att promenera bort dit vi skulle bli hämtade. Efter lite förvirring förstod vi att vi skulle åka med en partner till det företag vi hade bokat med. Vi hoppade på bussen sist och fick platserna med absolut sämst utrymme för fötterna. Fast det gick ändå i tre dagar! Vår guide hette Shelly och var väldigt sprallig. Lite mer barnslig och skrikig än vad Rachel var (som vi hade på turen vid Alice Springs). Det var dock fler ungdomar på denna resa så därefter har de nog valt guiden.

Vi lämnade Adelaide och åkte genom Adelaide Hills. Det är ett vackert område med höga gröna kullar. Härligt att se solen gå upp över kullarna. Vi fortsatte och gjorde efter ett tag ett stopp för att titta på vita kängurus! Ja, VITA! De var inte albinos utan det var ett anlag som fördes över från pappan till hans söner. I naturen inträffade det mycket mer sällan än när de växte upp i fångenskap, av en oklar anledning. De såg nästan ut som stora kaniner! :-)

Ett tag senare körde vi över gränsen mellan South Australia och Victoria. Två olika stater här i Australien. När vi kom in i Victoria fick vi även ställa fram klockan en halvtimme.

Nästa stopp var vid en "salt lake". Alltså en plats där hav en gång varit som torkat ut och kvar finns en massa salt. Just denna vi stannade vid hette "Pink Lake" eftersom den var just rosa. Vi gick ut på saltet som var alldeles krusigt under fötterna. Väldigt coolt med en stor rosa yta av salt! Vi har sett en annan "salt lake" innan men den var ännu större fast vit.

Efter att vi fascinerats av "Pink Lake" åkte vi vidare till vårt första riktiga stopp. Det var Grampians nationalpark. En magnifik plats. Jag satt och sa "ooooh" och "wow" en hel del. Lite här och var såg man kängurus och en och annan wallabi. Vi klev av bussen och började traska mot Mc Kenzie vattenfallet som ligger i nationalparken. Många trappor ner och vi var framme. Ett av de största vattenfallen i delstaten om jag minns rätt. En regnbåge bildades i vattenfallet och det var en vacker plats. Jag skulle klättra upp på en stor sten framför vattenfallet. Problemet var bara att stenen var en bit ut i vattnet och den var rätt hög och slät. Men tillslut var jag uppe! Blev några bilder innan jag skulle försöka ta mig ner, vilket visade sig vara betydligt svårare. Men ner kommer man alltid så efter en hel del försök lyckades jag ta mig ner. Mattias stod och filmade hela spektaklet så tyvärr finns det på film , ha ha.

Sedan var det dags att beundra Grampians från en utsiktsplats. Vi såg väldigt långt och var alla fascinerade ännu en gång. Ännu visste vi inte att morgondagens utsikt skulle vara ännu mer slående.

Efter det var det dags att åka till vårt motel för natten. Det låg i Halls Gap, en stad i Grampians Nationalpark. Den lilla staden ligger i en dal och det finns massor av kängurus överallt. Vid vårt motel fanns säkert 30 kängurus på gräsmattan bara 10 meter bor. Häftigt! :-)

Vi gick och la oss med en god barbecue i magen och somnade belåtna.

Nästa dag var det tidig uppgång för nya upplevelser! Vi åt frukost och stuvade in oss i bussen igen. Vi skulle göra en vandring i Grampians. Området vi såg heter Wonderland. För att komma till utsikten var det en lång klättring. Stenigt och brant, massor av stentrappor och så vidare. Upp upp upp gick det och det tog mycket på både flåset och benen! Men när vi äntligen var uppe på toppen var det värt det. En helt fantastisk utsikt! Helt makalös! Det var den bästa hittills. Ut över hela nationalparken. Vi tog en hel del fina bilder där och så stod vi så klart och bara njöt av utsikten. Och så hade jag ganska kul åt Mattias höjdrädsla. :-)

Efter en betydligt lättare väg ner åkte vi till ett kulturcentrer för aboriginerna. Där fick vi se en film om hur aboriginerna förklarar att Grampians kom till. Sedan var det dags för oss att bli kreativa! Vi skulle nämligen måla våra egna boomeranger. Man fick välja mellan en stor eller en liten. Den stora var av typen som kommer tillbaka när man kastar den, det var inte den lilla. Vi valde dock att göra den lilla pga smidigheten när man ska packa ner den i ryggsäcken. Vi fick lite instruktioner i aboriginernas konst och fick förklarat att måla mer prickar. En hel del symboler stod på en tavla som vi kunde använda. Jag blev ganska nöjd med min boomerang trots att det var svårt att måla med prickar och de tjocka grässtrån vi hade att använda oss av.

Sedan åkte vi för att äta lunch. På vägen såg vi bland annat vulkaner. Snart var vi dessutom på Great Ocean Road. Klassad som en av de finaste vägarna i världen. Jag kan förstå varför. Det är verkligen något extra!

Vi hann med att se Bay Of Martyrs, en plats där mååånga skeppsbrott har skett. Sedan såg vi London Bridge innan vi åkte för kvällsmat. Efter maten körde vi för att se de tolv apostlarna i solnedgången. Alla platser längst Great Ocean Road som vi stannade på var spektakulära, men just de tolv apostlarna var extra otroliga! Helt underbar utsikt och solnedgång. :-)

Sen kröp vi alla trötta till sängs. Nästa dag var det tidig uppgång igen. Vi började med att köra vidare på Great Ocean Rod. Första utsiktsplatsen var Georges Lookout. Där gick ett skepp på grund och endast George och en kvinna han räddade vid namn Eva överlevde. Sedan åkte vi till nästa plats som var Gibson Steps. Många trappsteg ner till stranden. Höga vågor som börjar långt ut i havet. Underbara och läskiga havet!

Efter dessa två utsiktsplatser vid Great Ocean Road körde vi in i landet. Vi skulle nämligen till... regnskog! Otway närmare bestämt. Där går man en viss sträck på markplan, men sen går man upp på Otway Fly, som det heter. Det är en bana på 600 metet som är en bra bit upp i luften. Där kan man betrakta regnskogen ovanifrån. Det var kul att se regnskogen även om det kändes ganska turistigt. Fanns många häftiga och enorma träd. Skogen har funnits där i miljoner år nämligen. :-)

Sedan var det dags att kika efter koalor! Vi körde till en plats där de finns i sin naturliga miljö. Där gick vi och tittade och hittade en lurvig rumpa uppe i trädet efter en annan. Många sovande koalor i träden, så otroligt söta. Koalor sover 20h om dagen enligt vår guide. En koala vaknade dock till och kliade sig på magen innan den somnade om igen.

Sedan var det dags för lunch. Efter lunchen var vi på väg ut på Great Ocean Road igen. Vi stannade vid en berömd surfstrand vid namn Bells Beach. Där såg vi många som surfade, vilket såg häftigt ut. Längtar tills jag ska testa. Det ser dock svårt ut..

Sista stoppet innan Melbourne skulle bli Tourquay, en surfstad. Där tog vi en glass innan vi fortsatte att köra.

Tyvärr fastnade vi i helgtrafiken och stod länge i bilkö på motorvägen. Därför fick vi svänga av på en mack för kisspaus. Dessutom fick vi punktering på ett däck på bussen. Ett av de två däcken som sitter tillsammans bak på bussen. Typiskt nog var det även det inre däcket som punkterats.. Efter minst en timme och många om och men var vi på väg till Melbourne. Jag och Mattias släpptes sist för vi bor just nu nere vid Melbournes strand St Kilda. Vi vad framme ca 3h senare än planerat.

Trötta men nöjda efter tre innehållsrika dagar! Det var verkligen många fina platser vi fick se även på denna resa. Det är väldigt olikt från den utflykt vi gjorde sist. Båda har varit fantastiska på sitt sätt och vi är nöjda över att ha fått se så mycket. :-)

Nu är vi i alla fall vid Melbournes strand. Vi har sovit en natt, varit på stranden hela dagen, sett pingvinerna komma upp till piren på kvällen och nu ska vi snart nanna igen. Imorgon ska vi checka ut för vi ska bo två nätter inne i city. På torsdag kväll åker vi vidare och på fredag ankommer vi till Sydney där vi  bland annat ska fira vår årsdag. :-)