Cape Tribulation

Hej! 
 
Tänkte kort skriva om hur det var i Cape Tribulation. Det ligger en bit ovanför Cairns och är en av få platser i världen där två världsarvsplatser möts, Daintree regnskog och Stora Barriärrevet. Daintree är världens äldsta regnskog, mellan 150-200 miljoner år gammal. Den har inte varit utsatt för istid så många växter och träd därifrån är förhistoriska och helt unika, likaså är det ett unikt djurliv. Nät regissören för Avatar skulle få inspiration åkte han till Daintree. Det är väldigt vackert och det känns som en dinosaurie kan hoppa fram när som helst.
 
Jag var där under tre dagar och två nätter. Den första dagen var en tur upp till Cape Trib. Vi gjorde bland annat en krokodilsafari på Daintree river. Vi såg två ettåriga krokodiler som var rätt små, sedan såg vi en strax över två meter. När de är över två meter anses de kunna döda en människa. Den låg och solade på sandbanken, det var en häftig syn! Dock finns här, i norr, krokodiler över 6 meter, riktiga bestar. En ska inte bada i floder och vattendrag utan att vara helt säker på att det inte finns krokodiler, för många av floderna här i tropiska norr är hem åt krokodiler. 
 
När vi var framme vid hostelet mitt på dagen så spenderade jag resten av tiden med att ligga vid poolen/på den vackra stranden. Klarblått vatten och regnskog direkt på stranden, vilket inte är vanligt för normalt sett gillar inte regnskog de salta vindarna. Tyvärr ska man inte bada i havet än, för det är fortfarande "stinger-season", med andra ord "giftiga-farliga-maneter-säsong". Här finns den giftigaste varelsen på hela jorden, kub manet. Att bli bränd av den leder inte sällan till en smärtsam och ganska omedelbar död. Det finns fler maneter som är dödliga och farliga. Säsongen är i ca två veckor till, sen kan man bada i havet. 
 
Nästa dag var spännande för då skulle jag göra något jag längtat efter länge, rida! Jag och en annan tjej blev hämtade runt elva och vi åkte till stallet. Vi var fyra kunder och två ledare som skulle rida i gruppen. Jag tog turen för erfarna ryttare och de hästar de använde var gamla galopphästar. Med andra ord väldigt snabba och glada för att ösa på! Jag fick den största hästen i stallet, Thunder. Han hade stor härlig galopp och var verkligen trevlig att rida. Vi red genom regnskogen och ut på stranden. Där öste vi på i full galopp! Flera omgångar galopperade vi längst stranden och även i vattnet. Vinden tog tag i en och det var helt helt underbart att flyga fram på Thunder. Alla i gruppen var duktiga vilket gör det roligt för då är man på samma nivå. Vi galopperade även genom regnskogen. Efter någon timme eller två band vi upp hästarna i skogen och det var dags för lunch. Efter lunchen och morot till hästarna tog vi ett dopp i ett (krokodilfritt) vattendrag. KRISTALLKLART kallt uppfriskande vatten. Skönt! På ritten tillbaka tog vi ännu en galopp som torkade bikinin under tröjan. Det var underbart att rida och se den fantastiska naturen här på hästryggen. En av de bättre sakerna jag gjort i Australien helt klart. Saknar ridningen.. 
 
Dag tre var det dags att åka hem. Vi stannade bland annat i Mossman Gorge där vi fick lära oss mer om aboriginerna i regnskogen och där vi kunde bada i ett vattenhål och vandra i den fina regnskogen. Vi gjorde några andra stopp med, främst utsiktsplatser. På kvällen var vi tillbaka i Cairns. 
 
Jag är glad att jag tog mig upp till regnskogen. Hade inte velat missa det, trots spindlar större än mina händer. Otroligt vad mångfaldigt land Australien är när det kommer till naturen. Har sett så mycket här! 
 
Imorgon åker jag hem! Känns bra även om det är tråkigt att resan är slut. Skriver nog en sammanfattning av min resa senare. 
 
Kram 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien

RSS 2.0