Noosa

Hej

Jag ar hos en resebyra med gratis datorer nu nar jag skriver darfor har jag inte svenska bokstaver. Igar kom jag fram till Noosa, cirka 4h norr om Brisbane. Jag ska stanna har en natt till sen ska jag vidare. Det ar fint har, regnskog och strand. Jag saknar dock Mattias en del eftersom det ar lite ensamt nu nar han har akt hem.. Men formodligen kommer jag snart in i att vara sjalv ocksa.

Idag har jag bokat i princip resten av min resa sa jag vet hur den ska se ut. En hel del turer och det landade over 6000:- men kommer forhoppningsvis att vara vart det.

Lite kort sa kommer det att se ut sahar nu:

Imorgon aker jag upp till Hervey Bay, sover en nattt och sen har jag en utflykt till Fraser Island pa tva dagar, en natt.
Nagra dagar senare aker jag till Agnes Water som ska vara en fin plats med strander och ett riktigt bra hostel. Dar sover jag tre natter innan jag aker vidare.
Da aker jag upp till Airlie Beach och sover en natt, sen aker jag ut till Whitsundays pa en 3 dagar 2 natter tur.
Sedan tar jag bussen till Cairns.
Dar spenderar jag nagon dag, sen aker jag ut pa en tur till barriarrevet dar jag ska fa testa att dyka, och saklart snorkla en massa.
Sedan aker jag upp till Cape Tribulation som ar mitt i regnskogen, precis vid stranden i norra Queensland. Dar har jag tva natter och ska eventuellt pa en ridtur, det ska jag isafall boka dar.
Sedan ar det tillbaka till Cairns dar jag sover nagon natt och sedan flyger jag ner till Brisbane.
Dar har jag femton timmar mellanlandning innan min flygresa hem verkligen borjar. Det kommer bli en lang flygresa med mellanlandning i Dubai pa 22h.

Men som ni marker ar det en del att syssla med nu den sista tiden och det ar skont att vara relativt uppbokad sa man har annat att tanka pa an att Mattias har akt.

Det ska bli spannande! :-)

Har ar en bild fran Google pa Whisundays dar jag om nagon vecka kommer snorkla runt och sova pa en katamaran.

Långfredag

Hej

Det är passande med långfredag för idag har Mattias åkt hem. Han åkte till flygplatsen vid åtta och planet går vid två i natt. Det känns tungt och jobbigt just nu, men det går säkert över om några dagar. Det gäller bara att komma in i nya rutiner med att vara själv.
Vi har haft en FANTASTISK resa tillsammans och det har varit helt underbart att få uppleva allt vi upplevt tillsammans. Kommer att sammanfatta allt senare, förmodligen när jag också är hemma, men detta är det häfigaste jag gjort. Vi har sett och upplevt otroligt mycket, allt från storstadsliv, till vildmark till surfarkultur och vidsträckta stränder. Åh!

Jag har tre veckors äventyr kvar då jag ska upp till Cairns. Ska bland annat se Fraser Island och Whitsundays. Det har jag hört ska vara två helt fantastiska turer. Det kommer säkert bli jättebra.

Innan jag vet ordet av ligger jag i min stol på planet och kollar på film på väg hem. Så nu ska jag göra allt för att skaka av mig det som känns jobbigt och vara positiv. Tiden har gått så snabbt hittills, sex veckor har bara flugit förbi, så tre veckor är ingenting egentligen.

Ha en glad påsk allesammans!
Imorgon åker jag till Noosa.

Lone Pine

Hej!

Tänkte berätta om hur det var på Lone Pine Koala Sanctury. Vi åkte dit med en stadsbuss som tog ca 45 min enkel väg. Desto längre vi kom från stan desto mer natur blev det (såklart).

Vi hade olika förväntningar både jag och Mattias men parken överträffade bådas. Det var en ganska stor och grön park, och massor av koalor. Både med bebisar, äldre, unga etc. De satt i öppna "burar", dvs i princip bara vägg upp till min midja, sen var det öppet. De åt sina blad och lekte när vi var där. Väldigt söta djur!

Men parken hade också andra Australien-unika djur så som wombat, tasmansk djävul, kängurus, possum, massor av fåglar, platypus och stora ormar och reptiler. Vi gick runt och mös bland alla koalor och djur och sen bestämde vi oss för att ta kortet jag lagt ut tidigare. Det var tyngre att hålla en koala än jag trodde, men varmt och gosigt. :-)

Vi är båda nöjda över att vi åkte ut till parken. Det var kul att se djuren och komma närmare koalorna.

Mysigt

Här håller jag och Mattias en varm, lurvig och mysig koala! Skriver mer om hur det var i parken sen. :-)

Krama en koala

Hej!

Idag ska vi åka till ett ställe som heter Lone Pine Koala Sanctury. Där finns massor av koalor och kängurus. Man kan få krama en koala och handmata en känguru. Det ska bli spännande! Vi har velat göra det ett tag. :-)

Vi har redan hunnit se en del av Brisbane. Vi har traskat genom city några gånger och åkt färja på floden genom stan. Det vi ska hinna med är att gå till områdena lite längre bort samt gå ut och se lite mer av nattlivet.

Mattias åker på fredag kväll mot flygplatsen för att flyga hem. Sen har jag 25 dagar kvar i Australien. Jag köpte igår ett busspass som tar vid där mitt gamla slutar. Det nya går från Hervey Bay - Cairns. Sedan flyger jag tillbaka Cairns - Brisbane för att ta flyget hem från Brisbane. Både flygbiljetten och busspasset kostade strax över 2000:- vilket var billigare än jag tänkt. Hade räknat på minst 3000:-, men jetstar, flygbolaget, hade rea och halva priset!

Jag stannar i Brisbane till 30/3 sedan åker jag till Noosa. Där sover jag två nätter och den 1/4 åker jag till Hervey Bay. Därifrån utgår min Fraser Island tur dagen därpå, 2/4. Efter det är inget spikat än men upp norr bär det av. :-)

Lägger in en bild på Queensland, den delstat vi är i nu så ni får en bild av resan.

Nu ska vi laga pannkakor till frukost!

Brisbane

Hej!

Nu är vi framme i Brisbane. Detta hostelet är riktigt bra! Det finns en takterass med pool och utsikt över hela staden, fräscha rum, stort kök, stora tvrum, många toaletter och flera gemensamma utrymmen där man kan spela kort eller umgås. Just nu spelar jag och Mattias skitgubbe. :-)

Ikväll är det filmkväll på hostelet. Just nu är det storm ute, öser ner, blixtrar, du dundrar och blåser.

Vi hörs!

1. Bild innan ovädret från takterassen
2. Hissgolvet i ena hissen

Guldkusten

Hej

Vi har det bra här i Surfers Paradise! Solar, badar, kollar i affärer och myser. Igår var vi på bio. Det var stora sköna säten och rätt tomt i salongen. Det var riktigt mysigt och skönt att sjunka ner i sätena i salongen och se en (bra) film.

Uppdaterar mer när jag har tid. Vi funderar på att se en film ikväll igen. Kostade bara 50:- per person! :-)

We did it

Hej

Vi bestämde oss för att ignorera hajarna och ge oss ut på vår lektion! Vi åkte ut nio elever och två surfinstruktörer.

Vi körde i ca 20 minuter för att komma till en strand med bra vågor. Det är väldigt olika från dag till dag hur vågorna ser ut. Det beror på många faktorer och framförallt vädret. Igår då vi skulle surfa hade det regnat en hel del och var mulet så det var i princip bara vi i vattnet. Regnet störde inte så mycket när vi surfade eftersom man blir våt ändå.

Surfinstruktörerna var som man kan tänka sig att de ska vara. Två långhåriga australienare med keps och solglasögon, brunbrända och med slappa kläder. Vi blev tilldelade våtdräkter. Jag fick en som slutade vid knä och armveck medan Mattias fick en som täckte hela armar och ben. Efter det gick vi genom brädan, säkerhet och hur man kom upp stående. Vi övande några gånger på land först.

Sen var det dags att gå i vattnet. Att få ut den stora surfingbrädan genom vågor och strömmar är lättare sagt än gjort. Den slår runt, är nära att slå en i huvudet, man tappar brädan för att vågen är för stark med mera. Sen sitter man fast med ena benet i ett rep som är fäst i brädan också. Det är för att man inte ska tappa bort brädan helt om man trillar av. Men det gör ju även att man kan trassla in sig lite i repet och att om brädan flyger iväg får man sig ett ryck i ankeln.

Ut i vattnet kom vi till slut! La oss på mage och så gav instruktören oss en knuff in i vågen och sen skulle vi stå upp. Jag lyckades på första försöket! Stod hela vägen in och hoppade sedan av och fick känna på hur det känns när brädan vill åt ett håll och jag åt ett annat.. Men det var riktigt kul när man lyckades stå upp! Det går ganska fort också, eller det känns fort.

Sen var det att ta sig ut i vattnet igen och försöka igen. Vi höll på såhär i någon timme eller två, sen fick vi testa själva en stund. Mattias klarade stå upp någon gång utan att bli knuffad in i vågen. Men vi är båda nöjda med att ha lyckats stå och surfa på några vågor var!

Det var kul att ha testat. Surfing är SVÅRT och havet kan vara rätt läskigt med strömmar som drar en ut i vattnet och höga vågor. Vi är glada att vi vågade för det var riktigt kul när man lyckades! Jag kan förstå att folk blir fast i surfing om man bor nära bra surfställen! Det är ett kul sätt att fördriva tiden på. :-)

Idag är det Mattias födelsedag! Hipp hipp hurra! 22 år blir han och det ska vi fira idag. Jag försökte sjunga lite på morgonen men fick viska för här sover 5 andra personer i rummet. Men sen överraskade jag med amerikanska pannkakor till frukost med sirap och tända ljus! Han fick även en choklad som heter TimTam som finns här som han velat testa länge. :-) Ikväll ska vi ut och äta som present till Mattis från mamma och pappa. Av mig ska han få ett par valfria flipflop eftersom hans badskor gått sönder.

Våga surfa

Hej

Idag har vi bokat in en 4h surfinglektion. Har länge varit spänd och förväntansfull men börjat få lite kalla fötter. Detta är ju trots allt ett hajhav... Både tigerhaj och tjurhaj, två aggressiva hajsorter, simmar här. Visst är attacker väldigt sällsynt osv osv. Men det händer ju!!

Jag och Mattias gjorde även det man inte bör göra, läsa om hajattacker.

I alla fall hade det varit så sjukt roligt att testa surfing. Vi ser ju hur många surfare som helst varje dag här. Vi får se vad vi gör. Än har vi inte betalt någonting. Antingen är vi på väg att surfa om några timmar eller så har vi fegat ur.

Kan bli så kul som på bilden..

En jättevåg

Hej

Idag har vi legat på stranden och haft det skönt. Solen har varit framme hela dagen och till skillnad från tidigare dagar har det inte regnat lite mitt på dagen.

Vi låg på stranden och hade det som allra skönast, låg på rygg och lyssnade på musik i våra hörlurar. Plötsligt hör jag ett ljud och sedan kommer en gigantisk våg och sköljer över hela oss. Från topp till tå dränkta i vatten, både vi och våra saker (väska handduk etc). Det kom som en chock! Vi fattade inte vad som hände först. Plötsligt stod vi upp med våra dränkta och sandiga mobiler (vågorna drar ju upp massa sand). Efter blåsande och putsande verkade min ha klarat sig relativt bra. Den fungerar än så länge rätt normalt. Mattias mobil däremot drog en sista suck innan den dog helt. Vi hoppas att den startar senare när all eventuell fukt har torkat.

Men så typiskt! Vi låg inte långt ifrån de andra i höjd och vågen liksom omfamnade just oss i en stor båge. De som låg bredvid fick bara vatten till knäna. När chocken lagt sig lite gick vi längre upp på stranden och la oss ovanför de som låg ovanför oss tidigare. När vi står och pysslar med alla våra blöta saker kommer en ännu större våg och sköljer över alla de som nu var under oss. Upp far kanske 20 personer i ren chock! Ha ha... Det var rätt komiskt hela situationen.... Det slutar med att jag och Mattias i princip ligger så långt upp som det går (i vassen). Stranden är rätt smal så alla ligger som packade sillar.

Förutom att Mattias mobil verkar vara trasig så klarade allt sig bra. Inget sköljde med ut eller så och vi hade inte fler värdesaker än våra mobiler med sig.

Men föreställ er själva att ligga och blunda på rygg på stranden i godan ro.. Och PLÖTSLIGT är hela du under en jättevåg.. Ha ha ha

Nåja. Vi får hoppas att mobilen startar igen och att min inte börjar krångla.

Annars har vi det bra här! Ikväll är det barbecue på vårt hostel. Mums!

Kram

Ps. Har nog mindre tillgång till wifi ett tag nu och får svårt att uppdatera och höra av mig

En bild vid stranden igår. Idag var det knappt några moln!

Byron Bay

Hej!

Vi kom fram till Byron Bay igår. Här är en riktigt fin strand och många surfare. Verkligen surfarkultur. Allt är bra och vi har det skönt. Uppdaterar mer imorgon.

Bondi Beach

Hej

Nu har vi haft två härliga dagar vid en av de mest kända stränderna i världen, nämligen Sydneys Bondi Beach. Vi har solat, imponerats av surfare, lekt i de gigantiska vågorna och känt de extrema strömmarna vid benen.

Lite brunare, mer utvilade och gladare lämnar vi ikväll Sydney för att åka norrut. Nämligen mot Byron Bay. Resan är ca 12h på buss, vilket känns rätt kort för oss efter allt bussåkande. Vi är framme på morgonen imorgon. Vi har fyra nätter bokade i Byron Bay. Vi ska bara ha det skönt och stanna längre på varje ställe resterande tid. Byron Bay är Australiens östligaste punkt och det är en riktig surfkultur som råder där.

Vi ser fram emot de fina stränderna som utlovas!

Har svårt med wifi i några dagar nu. Hör av mig när det finns möjlighet!

Lite bilder från Bondi..

Sydney dag två

Hej

Idag har vi haft en härlig dag i denna gigantiska stad. :-)

Först sov vi länge, vilket var välbehövligt. Det tar på krafterna att resa runt, bära ryggsäckarna, packa upp och ner, planera, sova på bussar med mera. Mestadels av tiden är det bara kul men ibland behövs lite extra vila för ny energi. Som i morse, då var en sovmorgon på sin plats och vi vaknade pigga och glada.

Efter frukosten gick vi samma runda som igår, genom parken, via operahuset och mot hamnen. Vi skulle nämligen åka jet boat! Det är en snabb båt med som hoppar på vågorna och föraren gör snäva svängar, tvärbromsningar med mera. Man är cirka femton personer ombord och det går väldigt snabbt! Man får ett regnskydd som skyddar kläderna en del, men ändå blir man dyngsur. Håret och sminket såg inte likadant efteråt som före... Men det var det värt! Det var riktigt roligt, både jag och Mattias var glatt överraskade av turen. :-)

Det blöta torkade snabbt i solen när vi traskade mot stan. Vi tog en glass och kollade lite i affärer. Sen åt vi lunch och kollade ännu mer i affärer. Efter det gick vi över en bro till Darling Harbour. Det är ett område med många butiker, en hamn, museum med mera. Där var det mycket folk och många fina hotell. Efter en liten paus i skuggan traskade vi tillbaka över bron. Vi handlade mat till ikväll, tog en fika, gick genom en park hem.

Nu har vi ätit, duschat, packat om och ligger och tar det lugnt. Mattias har tillräckligt bra internet för att se Svt Debatt på mobilen. Det är han glad över. Själv passar jag på att skriva här, som ni ser! :-)

Imorgon åker vi till Sydneys strand, Bondi Beach. Där har vi två nätter i dubbelrum. Eventuellt stannar vi fler nätter, vi tänkte känna efter lite på plats.

God natt

Bilder

1. Här är en bild på presenten jag fick av Mattias igår på vår årsdag. Ett silverhalsband med ett silverhjärta. :-) Jättefint!

2. Så såg båten vi åkte med ut. Tagen från thunder jet boats hemsida!

Sydney

Hej

Vi kom fram till Sydney tidigt imorse. Redan gick bra och vi båda lyckades sova en del på bussen. Efter att ha hittat till vårt hostel, checkat in, ätit frukost och duschat begav vi oss ut.

Vi traskade genom den kungliga botaniska trädgården. I Australien finns flera botaniska trädgårdar, varav vi besökt den i Adelaide tidigare. Denna trädgård var lika fin, om inte finare. När vi kom till utkanten skymtade vi inget annat än operahuset! Stort och mäktigt! Snart var vi dessutom nära och kunde inspektera det mer noggrant. Det är en annan sak att stå där i verkligheten, det kan jag säga.

Sedan traskade vi ner till hamnen. Vi åt lunch, jag tog en smarrig fish&chips. Sen köpte vi tur och retur till Manly. Manly är en del av Sydney och ligger på andra sidan vattnet. Vi åkte färja över dit. Det är en välkänd tur som flera har tipsat oss om. Det var verkligen en bra utsikt man fick över Sydney, skyskraporna, bron och operahuset!

Väl framme i Manly köpte vi dansk (!) glass och gick mot stranden. Där är höga vågor och många som surfar. Fler var riktigt duktiga och det var häftigt att se. Överallt på stranden står varningsskyltar för strömmar och varning för att simma. Efter en titt i affärerna i Manly tog vi färjan tillbaka.

Sen gick vi i stan längst gågatan och kollade. Vi gillar båda Sydney såhär långt. Det är stort och mäktigt och mycket folk men ändå luftigt.

Vi har två nätter i city och två nätter vid Sydneys strand Bondi Beach innan vi åker vidare.

Ikväll ska vi ut och äta och fira. Vi har nämligen ett år tillsammans idag! :-) <3

Bilder

Melbourne och kaffe!

Melbourne

Hej

Nu har vi haft några dagar inne i Melbourne city. Det är en stor stad! Vi har hört att den är fyra gånger Stockholms storlek, så det finns en hel del att göra här.

Både idag och igår har vi strosat runt på stan, kollar affärer och myst. Här finns mycket asiater och väldigt mycket asiatisk mat. Vi åt båda riktigt smarriga kinesiska rätter igår. Mums!

Igårkväll köpte jag en tur till Fraser Island. Den ska jag göra efter att Mattias har åkt hem. Det var ett specialerbjudande på hostelet. I stället för att betala 325$ betalade jag endast 220$. Sparade ca 700:-. :-)

Vi har varit ute både i förrgår och igår och tagit någon drink. Båda gångerna på olika takterasser med fin utsikt över staden. Igår träffade vi två Australienare som vi umgicks med. De visade oss även en annan takterass som var ännu högre upp och bättre. Vi träffade även några andra så vi var ett gäng som umgicks sen. Det var en kul kväll! :-) Australienarna är väldigt trevliga och pratglada.

Idag har vi även gått på Queen Victoria Market, som är en enoooorm marknad här. Sen har jag druckit det berömda kaffet från Melbourne. Det levde upp till alla mina förväntningar, riktigt riktig bra kaffe!

Ikväll ska vi åka till Sydney! Hoppas att jag har mer tillgång till wifi snart. Har varit dåligt med det på sistone.. :-(

Bild

Mc Kenzie waterfall och Pink Lake..

3 dagar Adelaide till Melbourne

Hej

Här kommer ett längre inlägg om vår tredagarstur från Adelaide till Melbourne. :-)

I fredags var det tidig uppgång för att promenera bort dit vi skulle bli hämtade. Efter lite förvirring förstod vi att vi skulle åka med en partner till det företag vi hade bokat med. Vi hoppade på bussen sist och fick platserna med absolut sämst utrymme för fötterna. Fast det gick ändå i tre dagar! Vår guide hette Shelly och var väldigt sprallig. Lite mer barnslig och skrikig än vad Rachel var (som vi hade på turen vid Alice Springs). Det var dock fler ungdomar på denna resa så därefter har de nog valt guiden.

Vi lämnade Adelaide och åkte genom Adelaide Hills. Det är ett vackert område med höga gröna kullar. Härligt att se solen gå upp över kullarna. Vi fortsatte och gjorde efter ett tag ett stopp för att titta på vita kängurus! Ja, VITA! De var inte albinos utan det var ett anlag som fördes över från pappan till hans söner. I naturen inträffade det mycket mer sällan än när de växte upp i fångenskap, av en oklar anledning. De såg nästan ut som stora kaniner! :-)

Ett tag senare körde vi över gränsen mellan South Australia och Victoria. Två olika stater här i Australien. När vi kom in i Victoria fick vi även ställa fram klockan en halvtimme.

Nästa stopp var vid en "salt lake". Alltså en plats där hav en gång varit som torkat ut och kvar finns en massa salt. Just denna vi stannade vid hette "Pink Lake" eftersom den var just rosa. Vi gick ut på saltet som var alldeles krusigt under fötterna. Väldigt coolt med en stor rosa yta av salt! Vi har sett en annan "salt lake" innan men den var ännu större fast vit.

Efter att vi fascinerats av "Pink Lake" åkte vi vidare till vårt första riktiga stopp. Det var Grampians nationalpark. En magnifik plats. Jag satt och sa "ooooh" och "wow" en hel del. Lite här och var såg man kängurus och en och annan wallabi. Vi klev av bussen och började traska mot Mc Kenzie vattenfallet som ligger i nationalparken. Många trappor ner och vi var framme. Ett av de största vattenfallen i delstaten om jag minns rätt. En regnbåge bildades i vattenfallet och det var en vacker plats. Jag skulle klättra upp på en stor sten framför vattenfallet. Problemet var bara att stenen var en bit ut i vattnet och den var rätt hög och slät. Men tillslut var jag uppe! Blev några bilder innan jag skulle försöka ta mig ner, vilket visade sig vara betydligt svårare. Men ner kommer man alltid så efter en hel del försök lyckades jag ta mig ner. Mattias stod och filmade hela spektaklet så tyvärr finns det på film , ha ha.

Sedan var det dags att beundra Grampians från en utsiktsplats. Vi såg väldigt långt och var alla fascinerade ännu en gång. Ännu visste vi inte att morgondagens utsikt skulle vara ännu mer slående.

Efter det var det dags att åka till vårt motel för natten. Det låg i Halls Gap, en stad i Grampians Nationalpark. Den lilla staden ligger i en dal och det finns massor av kängurus överallt. Vid vårt motel fanns säkert 30 kängurus på gräsmattan bara 10 meter bor. Häftigt! :-)

Vi gick och la oss med en god barbecue i magen och somnade belåtna.

Nästa dag var det tidig uppgång för nya upplevelser! Vi åt frukost och stuvade in oss i bussen igen. Vi skulle göra en vandring i Grampians. Området vi såg heter Wonderland. För att komma till utsikten var det en lång klättring. Stenigt och brant, massor av stentrappor och så vidare. Upp upp upp gick det och det tog mycket på både flåset och benen! Men när vi äntligen var uppe på toppen var det värt det. En helt fantastisk utsikt! Helt makalös! Det var den bästa hittills. Ut över hela nationalparken. Vi tog en hel del fina bilder där och så stod vi så klart och bara njöt av utsikten. Och så hade jag ganska kul åt Mattias höjdrädsla. :-)

Efter en betydligt lättare väg ner åkte vi till ett kulturcentrer för aboriginerna. Där fick vi se en film om hur aboriginerna förklarar att Grampians kom till. Sedan var det dags för oss att bli kreativa! Vi skulle nämligen måla våra egna boomeranger. Man fick välja mellan en stor eller en liten. Den stora var av typen som kommer tillbaka när man kastar den, det var inte den lilla. Vi valde dock att göra den lilla pga smidigheten när man ska packa ner den i ryggsäcken. Vi fick lite instruktioner i aboriginernas konst och fick förklarat att måla mer prickar. En hel del symboler stod på en tavla som vi kunde använda. Jag blev ganska nöjd med min boomerang trots att det var svårt att måla med prickar och de tjocka grässtrån vi hade att använda oss av.

Sedan åkte vi för att äta lunch. På vägen såg vi bland annat vulkaner. Snart var vi dessutom på Great Ocean Road. Klassad som en av de finaste vägarna i världen. Jag kan förstå varför. Det är verkligen något extra!

Vi hann med att se Bay Of Martyrs, en plats där mååånga skeppsbrott har skett. Sedan såg vi London Bridge innan vi åkte för kvällsmat. Efter maten körde vi för att se de tolv apostlarna i solnedgången. Alla platser längst Great Ocean Road som vi stannade på var spektakulära, men just de tolv apostlarna var extra otroliga! Helt underbar utsikt och solnedgång. :-)

Sen kröp vi alla trötta till sängs. Nästa dag var det tidig uppgång igen. Vi började med att köra vidare på Great Ocean Rod. Första utsiktsplatsen var Georges Lookout. Där gick ett skepp på grund och endast George och en kvinna han räddade vid namn Eva överlevde. Sedan åkte vi till nästa plats som var Gibson Steps. Många trappsteg ner till stranden. Höga vågor som börjar långt ut i havet. Underbara och läskiga havet!

Efter dessa två utsiktsplatser vid Great Ocean Road körde vi in i landet. Vi skulle nämligen till... regnskog! Otway närmare bestämt. Där går man en viss sträck på markplan, men sen går man upp på Otway Fly, som det heter. Det är en bana på 600 metet som är en bra bit upp i luften. Där kan man betrakta regnskogen ovanifrån. Det var kul att se regnskogen även om det kändes ganska turistigt. Fanns många häftiga och enorma träd. Skogen har funnits där i miljoner år nämligen. :-)

Sedan var det dags att kika efter koalor! Vi körde till en plats där de finns i sin naturliga miljö. Där gick vi och tittade och hittade en lurvig rumpa uppe i trädet efter en annan. Många sovande koalor i träden, så otroligt söta. Koalor sover 20h om dagen enligt vår guide. En koala vaknade dock till och kliade sig på magen innan den somnade om igen.

Sedan var det dags för lunch. Efter lunchen var vi på väg ut på Great Ocean Road igen. Vi stannade vid en berömd surfstrand vid namn Bells Beach. Där såg vi många som surfade, vilket såg häftigt ut. Längtar tills jag ska testa. Det ser dock svårt ut..

Sista stoppet innan Melbourne skulle bli Tourquay, en surfstad. Där tog vi en glass innan vi fortsatte att köra.

Tyvärr fastnade vi i helgtrafiken och stod länge i bilkö på motorvägen. Därför fick vi svänga av på en mack för kisspaus. Dessutom fick vi punktering på ett däck på bussen. Ett av de två däcken som sitter tillsammans bak på bussen. Typiskt nog var det även det inre däcket som punkterats.. Efter minst en timme och många om och men var vi på väg till Melbourne. Jag och Mattias släpptes sist för vi bor just nu nere vid Melbournes strand St Kilda. Vi vad framme ca 3h senare än planerat.

Trötta men nöjda efter tre innehållsrika dagar! Det var verkligen många fina platser vi fick se även på denna resa. Det är väldigt olikt från den utflykt vi gjorde sist. Båda har varit fantastiska på sitt sätt och vi är nöjda över att ha fått se så mycket. :-)

Nu är vi i alla fall vid Melbournes strand. Vi har sovit en natt, varit på stranden hela dagen, sett pingvinerna komma upp till piren på kvällen och nu ska vi snart nanna igen. Imorgon ska vi checka ut för vi ska bo två nätter inne i city. På torsdag kväll åker vi vidare och på fredag ankommer vi till Sydney där vi  bland annat ska fira vår årsdag. :-)

Hej så länge!

3 dagars tur

Hej

Kommer snart att uppdatera mer igen. Vi har ankommit till Melbourne idag efter en tredagarstur från Adelaide via bland annat Great Ocean Road. Just nu är vi båda trötta och ska äntligen sova länge.

Har varit en riktig härlig tur men jag berättar mer imorgon!

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien