Det stora barriärrevet

WOW! Tillbaka på hostelet efter en helt fantastisk och makalös dag i det stora barriärrevet!
 
Hoppade på båten tidigt i imorse, en stor yacht. Under den tid det tog att komma ut till vårt första stopp hade vi genomgång om dagen och snorkling. Jag hade bokat ett introduktionsdyk redan innan och för oss som skulle dyka var det en till genomgång. Så spännande det skulle bli! Skräckblandad förtjusning. 
 
När vi var framme vid revet åkte vi ut i en glasbottenbåt. Alltså en båt där man ser revet genom stora glasrutor i golvet. Vi fick lära oss om revet och djuren där. Lite hade jag hört innan på Whitsundays, men det var ändå intressant. Det var ganska kul att åka båten men jag var så spänd av förväntan inför dyket och ville att det skulle bli dags! 
 
Tur för mig var jag i den första gruppen, först ut! :) På med våtdräkt, simfötter och cyklop. De hängde tyngder runt midjan, sen satt jag ner medan de satte på själva syrgastuben, ja hela utrustningen, som är som en väst. En tung väst på land men viktlös under vatten! 
 
Hoppade i först och stod en stund vid ett räcke vid båten och övade på andningen. Vid denna punkt började jag känna mig nervös och andningen som jag inte kunde tänka mig skulle vara något problem var svår att få till i början. Under vattnet kändes det som jag inte fick tillräckligt med luft. Fick rådet att knipa över min näsa för att förhindra att jag försökte andas med den. Det hjälpte!
 
Efter att ha övat på andningen och diverse kommandon vi skulle komma att använda under vatten var det dags! Det som är så bra med den turen jag åkte ut på är att man endast är 2 personer per instruktör. Normalt sett är man 4, på andra turer. Instruktören höll oss i ena handen HELA dyket. Vissa störde sig på detta men jag tyckte det var så SKÖNT och tryggt, man var hela tiden på väg åt rätt håll och behövde inte anstränga sig så mycket. 
 
Väl nere i det blå började den fantastiska upplevelsen! Att vara viktlös och andas under vatten var häftigt bara i sig, sedan var ju revet makalöst. Det dröjde inte många minuter tills vi såg Nemo! Alltså clownfisk, som befann sig i sin anemon. Så himla fina, färgglada och söta fiskar. Blev helt lycklig av denna lilla krabat. :-)
 
Vi såg massor av färgglada andra fiskar, stora som små. Vi såg en lejonfisk, en giftig men vacker fisk. Vår instruktör tog upp en sjögurka som vi fick känna på. Den var lite slajmig. Vi såg en rocka också och en massa färgglada djur och koraller. :-)
 
När jag kom upp till ytan igen var jag i extas. Det var så häftigt! Jag bestämde mig för att göra ett dyk till för några hundralappar mer. 
 
Efter en smarrig lunch och solande på däck (härligt!) så var vi framme vid nästa plats. Här var det lite grundare så vi skulle komma att känna på sanden på botten.
 
Vi var bara fem personer som skulle göra ett andra dyk. Instruktören frågade vilka som skulle kunna tänka sig att simma utan att hålla handen och jag sa att jag kunde det. Vi fick lära oss hur vi skulle få tag i munstycket om vi råkade tappa det under vatten. Vi var tre instruktörer på fem personer. 
 
Det första vi såg var flera stora fiskar och en stor barracuda! Häftigt och lite läskigt! Vi simmade ihop hela gruppen och utan att hålla handen blev det lite klurigare att hålla sig i rätt position hela tiden. Vi såg ännu fler nemos (aaaaw så söta) och vi såg en stor rocka! Det var coolt att se den simma iväg, vi såg ännu fler och ännu större fiskar. En av instruktörerna hade med sig lite räkbitar som hon matade fiskarna med och det kom massor av dem. 
 
Det var ännu häftigare att simma själv, och jag är så glad att jag tog ett andra dyk. Innan vi gick upp till ytan matade vår instruktör barracudan och vi såg de spetsiga tänderna. Coolt!! 
 
Efteråt var det solande som gällde på däck. Vi fick ost, kex, frukt, kakor med mera serverat.
 
När jag hoppade av båten var jag så glad och sprallig över hela upplevelsen och allt jag sett och gjort! WOW säger jag bara... Det är svårt att beskriva med ord men barriärrevet är bland det häftigaste jag sett. Så himla vackert och fantastiskt! 
 
Ikväll ska jag se en bio och mysa. Imorgon åker jag upp till regnskogen och Cape Tribulation. I övermorgon ska jag göra en ridtur där.
 
Kram
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien

RSS 2.0