Whitsundays 2 dagar/ 2 nätter

Hej!

Här kommer en resumé av min Whitsundays-upplevelse. Det är en ögrupp med flera kända paradisstränder och mycket möjligheter att snorkla och dyka. Trots uselt väder med regn var det en rolig upplevelse och utflykt. Whitsundays är verkligen något utöver det vanliga, trots regn och gråa moln väldigt vackert. :)

Dag 1:
Jag och Esther, en tjej jag träffade för några dagar sen som är från Schweiz, gick till hamnen. Efter upprop och genomgång var vi på båten allihop runt 12. Gruppen var på 25 personer och besättningen bestod av tre personer, en kapten, en dykinstruktör och en kock/värd.

Tyvärr var det molnigt hela dagen, regnigt och blåsigt. Gruppen och personalen var ändå positiv. Vi åkte i cirka 2h för att komma till första snorklingen/dyket. Det var väldigt gungigt och stora delen av gruppen mådde illa. De flesta, inklusive mig själv, hade dock tagit medicin mot sjösjuka. Det blev bättre uppe på däck men där var det blåsigt och ganska kallt. Inte direkt något solande på däck.. :(

När vi var framme blev vi utkörda med en liten båt till platsen vi skulle snorkla. Vi hade alla våtdräkter som även skyddar mot farliga maneter som finns här. Det var annorlunda att simma med simfötter, jag har aldrig gjort det innan. Jag såg en hel del färgglada fiskar och någon större. Några dykare såg sköldpaddor och riktigt stora fiskar. Tyvärr gjorde inte jag det. Det var häftigt att snorkla i revet, även om jag var väldigt försiktig och uppmärksam. Jag har nog läst lite för mycket om maneter, hajattacker och muränor för att känna mig helt trygg i vatten. Nåväl, andra är rädda för höjder, alla har något. :)

Efter snorklingen drack vi lite varmt te, duschade och umgicks. Vi började resan mot platsen för natten. Det var väldigt väldigt hoppigt. Jag upplevde det dock inte som lika jobbigt längre, kanske för att jag vant mig lite eller tabletterna börjat verka. Jag somnade i soffan, var ganska trött eftersom vi var några stycken som var ute och festade dagen innan. Blev väckt när det var dags att äta. Riktigt smarrigt med något annat än ris och tonfisk (vilket jag ätit varje kväll i en vecka).

Efter maten hade kaptenen genomgång av morgondagen. Sedan tog dykinstruktören över och berättade med hjälp av bilder på en stor tv om revet och djuren. Tänkte att det skulle bli så spännande att snorkla efter att ha hört mer om djuren och vad man ska kolla efter. :-)

På kvällen spelade vi några olika spel och lekte lite lekar. Efter att ha pratat en stund så kände jag att det var dags att krypa till kos. Sängarna ombord var nog inte bredare än 60 cm. Dags att sova och göra sig redo för en ny dag.

Dag 2:
Vaknade i en gungig och hoppig båt. Vi var på väg till vår första plats för dagen. Natten gick väldigt bra trots liten säng, sov ganska djupt. Efter en stor frukost och någon timmes åktur till var vi framme...

Vid.. WHITEHAVEN, en av de finaste stränderna i hela Australien. Kritvit fin fin sand! Även dag två var det regn och grått men ändå lös whitehaven med sin vita strand. På med våtdräkter och plums ner i vattnet. Vi simmade in till stranden från båten.

På stranden lekte vi lekar och tog roliga bilder med hjälp av en i personalen, Clayton. Kommer lägga in bilderna sen så ni förstår vad jag menar. Vi badade och stojade en bra stund och njöt av stranden. När det började bli lite kallt simmade vi tillbaka till båten.

Dags för varmt att dricka och snart även en smarrig lunch! :) Kaptenen körde vidare till vår snorkling/dykning.

På med utrustningen och denna dag kunde vi hoppa direkt i från båten. Jag var spänd att se några av de fiskar som vi lärt oss om kvällen innan. Jag lyckades se fler än dagen innan och jag upplevde detta revet som finare än det förra. Dock inga nemos eller sköldpaddor..

Sedan begav vi oss till kvällens sovplats. Duschade, åt ännu ett smarrigt mål mat och började spela lite spel. Dag två var det mer liv och fest på båten och vi var uppe rätt länge. Det var en rolig kväll! :)

Inte först men inte sist kröp jag till kos i hytten. Somnade gott och drömde nog om allt snorklande!

Dag 3:
Dag tre var egentligen bara en förmiddag. Vi åkte en bit för att ta en aboirigin-promenad i skogen. En sträcka som urinvånarna på dessa öar brukade gå. Det var väldigt många branta trappsteg, ojämna naturtrappsteg, uppåt. Väl uppe såg vi grottmålningar och läste om de stammar som rörde sig på dessa öar förr i tiden. Häftigt!

På vägen tillbaka var det halt. När jag lyckats komma ner för alla trappor går jag på en stor plan sten som är något klädd i alger. Plötsligt halkar jag ordentligt. Slår rumpan och bakhuvudet med en kraftig smäll i stenen. Ligger helt ner på rygg och är chockad och lite rädd. Tänk om jag landat på något spetsigt! Tack och lov gick det bra.. Förutom huvudvärk under dagen och ont i rumpan (några dagar senare ett STORT blåmärke) så är det okej.

Vi åkte sedan tillbaka till hamnen och tackade för oss. På kvällen möttes alla upp igen för efterfest. Det var en rolig utflykt och en rolig kväll.

Rekommenderar alla att åka med Wings (mellan 18-35 år) och att besöka Whitsundays är något man ska göra om man får chansen. Hade vädret varit bra hade det blivit 10/10. Nu landar utflykten på en stark 7/10!

Kram



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien

RSS 2.0