sjätte februari

God förmiddag!
 
Jag har alltid velat se världen och Australien har länge varit i topp bland länder att besöka. Nu när den drömmen blir sann om 8 dagar (8 dagar!!) så kan jag inte hjälpa att jag tänker vad som blir nästa stora resa. Kommer att åka till Kos en vecka i juni för en klassisk solsemester och bara njuta. Äta hotellfrukostar, bufféer och ha det underbart skönt. Sen kommer sommaren ochc jag planerar att jobba en hel del. Ingen direkt sommarledighet, eftersom jag i stort sett är ledig hela våren. Min pojkvän jobbar också extremt mycket på sommaren då han är kock och det är säsong på deras restaurang.
 
Men.. vad händer då till hösten? Jag känner att jag vill plugga någonting. Är inte helt säker på något större program att läsa, men en hel del småkurser lockar. Bland annat vill jag läsa franska och kreativt skrivande. Vad skulle passa bättre än att utveckla min franska i självaste Frankrike? Läsa på universtitet i Paris under några månader, prata, läsa, höra, andas franska. Där går mina tankar just nu. Jag vill titta närmare på den möjligheten och vad det kommer att kosta mig. Är inte direkt gratis men jag planerar ju som sagt att jobba en hel del fram tills dess. Drömma kan man alltid!
 
Förutom att leva det franska livet och utveckla min franska så finns det andra ställen jag gärna vill besöka. Drömresemål efter Australien (som självklart toppar alla listor just nu, kan inte tänka på mycket annat...) är bland annat:
 
Island
Nya Zeeland
Kanada
Zimbabwe/Zambia
Nordöstra Grönland och Svalbad
 
Det lär dock dröja ett bra tag innan jag har möjlighet att genomföra någon av dessa resor. Vem vet, kanske hinner jag ändra mig med tiden och hittar nya platser?
 
Som sagt.. drömma kan man alltid!
 
Lite blandade bilder från resemålen. Bilder från google.
 


Kommentarer
Julia

Hej Sofie! Vad roligt att du kommenterat :) Är allt bra med dig? Och Australien? Sjukt coolt ju!

- Jag ansökte via organisationen Blueberry. De kunde hjälpa en vilken jag kände var tryggt, annars kan man söka själv via Sorbonnes hemsida. Jag läser deras språkkurs "Cours de civilisation française", och jag tror inte att det är samma intagning som resten av deras kurser. Tror i princip att alla kommer in på deras språkkurs, så det var inga problem :)
- Man kan välja att läsa olika antal timmar i veckan. Jag ska läsa 20h i veckan och den kursen kostade ca 16000 kr (man måste läsa minst 15h i veckan, eller vad det nu är, för att få CSN)
- Boende är nog det svåraste. Jag var beredd att skita i allt ett tag bara för att det var så svårt. Men det finns en del agencys man kan kolla via, t.ex. http://entreeparis.com. Det dumma med agancys är att dom tar ut en väldigt hög agency fee. Annars har Svenska kyrkan i Paris ett forum där man kan leta roommates osv i. Finns även grupper som "Svenskar i Paris" på facebook där man kan skriva och kolla om någon vet något. Jag hyr via en hemsida som heter airbnb.com. Min mammas arbetskamrat tipsade om den. Det är privatpersoner som hyr ut sina lägenheten, egentligen som semesterboende. Men jag mailade och frågade några om man kunde få hyra under 4 månader som jag ska vara iväg, och det gick bra! Jag bor med en tjej som heter Tove. Vi hittade varandra via facebookgruppen och båda letade boende, så vi slog ihop oss. Det är lite lättare att hitta boende om man är två, då kan man leta bland de lite större och dyrare :)
- CSN täcker upp allt i princip. Jag har haft rätt mycket sparat sen innan, så hittills har jag inte behövt röra CSN-pengarna. Men nu måste jag börja göra det ;)

Hoppas jag lyckades svara på dina frågor! Och hoppas du får det bra i Australien! Ska du åka dit själv? :)

Bonne journée!

2013-02-07 @ 12:19:06
URL: http://ajulia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien

RSS 2.0