Saker jag ska göra i Australien

Hej
 
Flera gånger har jag blivit frågad vad jag ska göra i Australien, eller hur min resplan ser ut. Har ingen fast resplan förutom den första veckan då vi ankommer till Adelaide. Efter några dagar åker vi upp till Alice Springs, åker på en tredagarstur till Ayers Rock och sedan återkommer vi efter några dagar till Adelaide igen. Efter det kommer vi att åka mot Melbourne via Great Ocean Road. Jag vet även att vi måste befinna oss i Brisbane den 29 mars för då åker Mattias hem. Däremellan är inga datum spikade än. Vi har planerat det som behövs hemifrån, har en hel del idéer om vad vi vill göra men lämnar utrymmet till att känna efter väl på plats. Det är svårt att veta hemifrån exakt allt man vill göra och hur länge man vill stanna på varje ställe.
 
Nåväl, lite saker har jag klart för mig redan nu att jag vill se och göra. Tänkte lista upp det här så att de som är nyfikna kan ta del av det.
 
  • Se soluppgången över Uluru (Ayers Rock). Det är ett ensamstående berg och en helig plats för den australienska urbefolkningen aborginierna.
     
     
  • Åka längst The Great Ocean Road. En av världens finaste vägar som går längs vattnet. Samt se de tolv apostlarna.
     
     
  • Se kängurus och andra typiskt australienska djur.
     
     
  • Besöka Sydney och se det välkända operahuset.
     
     
  • Besöka stora städer som Melbourne, Adelaide och Brisbane.
     
     
  • Snorkla i det stora barriärrevet.
     
     
  • Testa på att surfa. (Misstänker dock att jag inte kommer att bli lika bra som killen på bilden...)
     
     
  • Besöka Fraser Island, en världsarvslistad ö samt den största sandön i världen. Där ska finnas en fantastisk natur och den australienska vildhunden dingon är vanlig där.
     
     

Och såklart träffa den australienska befolkningen, ta del av deras kultur och välkända avslappnade mentalitet. Samt prata engelska, träffa nya människor och lära mig nya saker.

13 dagar kvar...

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sofietravel.blogg.se

En blogg om drömmen att åka till Australien

RSS 2.0