Snart ..

Snart kommer en sammanfattning av resan med bilder och text. Tänkte göra en ganska lång sådan eftersom resan var så pass lång och jag har över 2000 bilder. Just nu jobbar jag en del så det dröjer lite till.

Den som väntar på något gott...

Cape Tribulation

Hej!

Tänkte kort skriva om hur det var i Cape Tribulation. Det ligger en bit ovanför Cairns och är en av få platser i världen där två världsarvsplatser möts, Daintree regnskog och Stora Barriärrevet. Daintree är världens äldsta regnskog, mellan 150-200 miljoner år gammal. Den har inte varit utsatt för istid så många växter och träd därifrån är förhistoriska och helt unika, likaså är det ett unikt djurliv. Nät regissören för Avatar skulle få inspiration åkte han till Daintree. Det är väldigt vackert och det känns som en dinosaurie kan hoppa fram när som helst.

Jag var där under tre dagar och två nätter. Den första dagen var en tur upp till Cape Trib. Vi gjorde bland annat en krokodilsafari på Daintree river. Vi såg två ettåriga krokodiler som var rätt små, sedan såg vi en strax över två meter. När de är över två meter anses de kunna döda en människa. Den låg och solade på sandbanken, det var en häftig syn! Dock finns här, i norr, krokodiler över 6 meter, riktiga bestar. En ska inte bada i floder och vattendrag utan att vara helt säker på att det inte finns krokodiler, för många av floderna här i tropiska norr är hem åt krokodiler.

När vi var framme vid hostelet mitt på dagen så spenderade jag resten av tiden med att ligga vid poolen/på den vackra stranden. Klarblått vatten och regnskog direkt på stranden, vilket inte är vanligt för normalt sett gillar inte regnskog de salta vindarna. Tyvärr ska man inte bada i havet än, för det är fortfarande "stinger-season", med andra ord "giftiga-farliga-maneter-säsong". Här finns den giftigaste varelsen på hela jorden, kub manet. Att bli bränd av den leder inte sällan till en smärtsam och ganska omedelbar död. Det finns fler maneter som är dödliga och farliga. Säsongen är i ca två veckor till, sen kan man bada i havet.

Nästa dag var spännande för då skulle jag göra något jag längtat efter länge, rida! Jag och en annan tjej blev hämtade runt elva och vi åkte till stallet. Vi var fyra kunder och två ledare som skulle rida i gruppen. Jag tog turen för erfarna ryttare och de hästar de använde var gamla galopphästar. Med andra ord väldigt snabba och glada för att ösa på! Jag fick den största hästen i stallet, Thunder. Han hade stor härlig galopp och var verkligen trevlig att rida. Vi red genom regnskogen och ut på stranden. Där öste vi på i full galopp! Flera omgångar galopperade vi längst stranden och även i vattnet. Vinden tog tag i en och det var helt helt underbart att flyga fram på Thunder. Alla i gruppen var duktiga vilket gör det roligt för då är man på samma nivå. Vi galopperade även genom regnskogen. Efter någon timme eller två band vi upp hästarna i skogen och det var dags för lunch. Efter lunchen och morot till hästarna tog vi ett dopp i ett (krokodilfritt) vattendrag. KRISTALLKLART kallt uppfriskande vatten. Skönt! På ritten tillbaka tog vi ännu en galopp som torkade bikinin under tröjan. Det var underbart att rida och se den fantastiska naturen här på hästryggen. En av de bättre sakerna jag gjort i Australien helt klart. Saknar ridningen..

Dag tre var det dags att åka hem. Vi stannade bland annat i Mossman Gorge där vi fick lära oss mer om aboriginerna i regnskogen och där vi kunde bada i ett vattenhål och vandra i den fina regnskogen. Vi gjorde några andra stopp med, främst utsiktsplatser. På kvällen var vi tillbaka i Cairns.

Jag är glad att jag tog mig upp till regnskogen. Hade inte velat missa det, trots spindlar större än mina händer. Otroligt vad mångfaldigt land Australien är när det kommer till naturen. Har sett så mycket här!

Imorgon åker jag hem! Känns bra även om det är tråkigt att resan är slut. Skriver nog en sammanfattning av min resa senare.

Bild från igår

Försökte lägga in denna bild igår men det gick inte. Min utsikt från båten. :)

Det stora barriärrevet

WOW! Tillbaka på hostelet efter en helt fantastisk och makalös dag i det stora barriärrevet!

Hoppade på båten tidigt i imorse, en stor yacht. Under den tid det tog att komma ut till vårt första stopp hade vi genomgång om dagen och snorkling. Jag hade bokat ett introduktionsdyk redan innan och för oss som skulle dyka var det en till genomgång. Så spännande det skulle bli! Skräckblandad förtjusning.

När vi var framme vid revet åkte vi ut i en glasbottenbåt. Alltså en båt där man ser revet genom stora glasrutor i golvet. Vi fick lära oss om revet och djuren där. Lite hade jag hört innan på Whitsundays, men det var ändå intressant. Det var ganska kul att åka båten men jag var så spänd av förväntan inför dyket och ville att det skulle bli dags!

Tur för mig var jag i den första gruppen, först ut! :) På med våtdräkt, simfötter och cyklop. De hängde tyngder runt midjan, sen satt jag ner medan de satte på själva syrgastuben, ja hela utrustningen, som är som en väst. En tung väst på land men viktlös under vatten!

Hoppade i först och stod en stund vid ett räcke vid båten och övade på andningen. Vid denna punkt började jag känna mig nervös och andningen som jag inte kunde tänka mig skulle vara något problem var svår att få till i början. Under vattnet kändes det som jag inte fick tillräckligt med luft. Fick rådet att knipa över min näsa för att förhindra att jag försökte andas med den. Det hjälpte!

Efter att ha övat på andningen och diverse kommandon vi skulle komma att använda under vatten var det dags! Det som är så bra med den turen jag åkte ut på är att man endast är 2 personer per instruktör. Normalt sett är man 4, på andra turer. Instruktören höll oss i ena handen HELA dyket. Vissa störde sig på detta men jag tyckte det var så SKÖNT och tryggt, man var hela tiden på väg åt rätt håll och behövde inte anstränga sig så mycket.

Väl nere i det blå började den fantastiska upplevelsen! Att vara viktlös och andas under vatten var häftigt bara i sig, sedan var ju revet makalöst. Det dröjde inte många minuter tills vi såg Nemo! Alltså clownfisk, som befann sig i sin anemon. Så himla fina, färgglada och söta fiskar. Blev helt lycklig av denna lilla krabat. :-)

Vi såg massor av färgglada andra fiskar, stora som små. Vi såg en lejonfisk, en giftig men vacker fisk. Vår instruktör tog upp en sjögurka som vi fick känna på. Den var lite slajmig. Vi såg en rocka också och en massa färgglada djur och koraller. :-)

När jag kom upp till ytan igen var jag i extas. Det var så häftigt! Jag bestämde mig för att göra ett dyk till för några hundralappar mer.

Efter en smarrig lunch och solande på däck (härligt!) så var vi framme vid nästa plats. Här var det lite grundare så vi skulle komma att känna på sanden på botten.

Vi var bara fem personer som skulle göra ett andra dyk. Instruktören frågade vilka som skulle kunna tänka sig att simma utan att hålla handen och jag sa att jag kunde det. Vi fick lära oss hur vi skulle få tag i munstycket om vi råkade tappa det under vatten. Vi var tre instruktörer på fem personer.

Det första vi såg var flera stora fiskar och en stor barracuda! Häftigt och lite läskigt! Vi simmade ihop hela gruppen och utan att hålla handen blev det lite klurigare att hålla sig i rätt position hela tiden. Vi såg ännu fler nemos (aaaaw så söta) och vi såg en stor rocka! Det var coolt att se den simma iväg, vi såg ännu fler och ännu större fiskar. En av instruktörerna hade med sig lite räkbitar som hon matade fiskarna med och det kom massor av dem.

Det var ännu häftigare att simma själv, och jag är så glad att jag tog ett andra dyk. Innan vi gick upp till ytan matade vår instruktör barracudan och vi såg de spetsiga tänderna. Coolt!!

Efteråt var det solande som gällde på däck. Vi fick ost, kex, frukt, kakor med mera serverat.

När jag hoppade av båten var jag så glad och sprallig över hela upplevelsen och allt jag sett och gjort! WOW säger jag bara... Det är svårt att beskriva med ord men barriärrevet är bland det häftigaste jag sett. Så himla vackert och fantastiskt!

Ikväll ska jag se en bio och mysa. Imorgon åker jag upp till regnskogen och Cape Tribulation. I övermorgon ska jag göra en ridtur där.

Whitsundays 2 dagar/ 2 nätter

Hej!

Här kommer en resumé av min Whitsundays-upplevelse. Det är en ögrupp med flera kända paradisstränder och mycket möjligheter att snorkla och dyka. Trots uselt väder med regn var det en rolig upplevelse och utflykt. Whitsundays är verkligen något utöver det vanliga, trots regn och gråa moln väldigt vackert. :)

Dag 1:
Jag och Esther, en tjej jag träffade för några dagar sen som är från Schweiz, gick till hamnen. Efter upprop och genomgång var vi på båten allihop runt 12. Gruppen var på 25 personer och besättningen bestod av tre personer, en kapten, en dykinstruktör och en kock/värd.

Tyvärr var det molnigt hela dagen, regnigt och blåsigt. Gruppen och personalen var ändå positiv. Vi åkte i cirka 2h för att komma till första snorklingen/dyket. Det var väldigt gungigt och stora delen av gruppen mådde illa. De flesta, inklusive mig själv, hade dock tagit medicin mot sjösjuka. Det blev bättre uppe på däck men där var det blåsigt och ganska kallt. Inte direkt något solande på däck.. :(

När vi var framme blev vi utkörda med en liten båt till platsen vi skulle snorkla. Vi hade alla våtdräkter som även skyddar mot farliga maneter som finns här. Det var annorlunda att simma med simfötter, jag har aldrig gjort det innan. Jag såg en hel del färgglada fiskar och någon större. Några dykare såg sköldpaddor och riktigt stora fiskar. Tyvärr gjorde inte jag det. Det var häftigt att snorkla i revet, även om jag var väldigt försiktig och uppmärksam. Jag har nog läst lite för mycket om maneter, hajattacker och muränor för att känna mig helt trygg i vatten. Nåväl, andra är rädda för höjder, alla har något. :)

Efter snorklingen drack vi lite varmt te, duschade och umgicks. Vi började resan mot platsen för natten. Det var väldigt väldigt hoppigt. Jag upplevde det dock inte som lika jobbigt längre, kanske för att jag vant mig lite eller tabletterna börjat verka. Jag somnade i soffan, var ganska trött eftersom vi var några stycken som var ute och festade dagen innan. Blev väckt när det var dags att äta. Riktigt smarrigt med något annat än ris och tonfisk (vilket jag ätit varje kväll i en vecka).

Efter maten hade kaptenen genomgång av morgondagen. Sedan tog dykinstruktören över och berättade med hjälp av bilder på en stor tv om revet och djuren. Tänkte att det skulle bli så spännande att snorkla efter att ha hört mer om djuren och vad man ska kolla efter. :-)

På kvällen spelade vi några olika spel och lekte lite lekar. Efter att ha pratat en stund så kände jag att det var dags att krypa till kos. Sängarna ombord var nog inte bredare än 60 cm. Dags att sova och göra sig redo för en ny dag.

Dag 2:
Vaknade i en gungig och hoppig båt. Vi var på väg till vår första plats för dagen. Natten gick väldigt bra trots liten säng, sov ganska djupt. Efter en stor frukost och någon timmes åktur till var vi framme...

Vid.. WHITEHAVEN, en av de finaste stränderna i hela Australien. Kritvit fin fin sand! Även dag två var det regn och grått men ändå lös whitehaven med sin vita strand. På med våtdräkter och plums ner i vattnet. Vi simmade in till stranden från båten.

På stranden lekte vi lekar och tog roliga bilder med hjälp av en i personalen, Clayton. Kommer lägga in bilderna sen så ni förstår vad jag menar. Vi badade och stojade en bra stund och njöt av stranden. När det började bli lite kallt simmade vi tillbaka till båten.

Dags för varmt att dricka och snart även en smarrig lunch! :) Kaptenen körde vidare till vår snorkling/dykning.

På med utrustningen och denna dag kunde vi hoppa direkt i från båten. Jag var spänd att se några av de fiskar som vi lärt oss om kvällen innan. Jag lyckades se fler än dagen innan och jag upplevde detta revet som finare än det förra. Dock inga nemos eller sköldpaddor..

Sedan begav vi oss till kvällens sovplats. Duschade, åt ännu ett smarrigt mål mat och började spela lite spel. Dag två var det mer liv och fest på båten och vi var uppe rätt länge. Det var en rolig kväll! :)

Inte först men inte sist kröp jag till kos i hytten. Somnade gott och drömde nog om allt snorklande!

Dag 3:
Dag tre var egentligen bara en förmiddag. Vi åkte en bit för att ta en aboirigin-promenad i skogen. En sträcka som urinvånarna på dessa öar brukade gå. Det var väldigt många branta trappsteg, ojämna naturtrappsteg, uppåt. Väl uppe såg vi grottmålningar och läste om de stammar som rörde sig på dessa öar förr i tiden. Häftigt!

På vägen tillbaka var det halt. När jag lyckats komma ner för alla trappor går jag på en stor plan sten som är något klädd i alger. Plötsligt halkar jag ordentligt. Slår rumpan och bakhuvudet med en kraftig smäll i stenen. Ligger helt ner på rygg och är chockad och lite rädd. Tänk om jag landat på något spetsigt! Tack och lov gick det bra.. Förutom huvudvärk under dagen och ont i rumpan (några dagar senare ett STORT blåmärke) så är det okej.

Vi åkte sedan tillbaka till hamnen och tackade för oss. På kvällen möttes alla upp igen för efterfest. Det var en rolig utflykt och en rolig kväll.

Rekommenderar alla att åka med Wings (mellan 18-35 år) och att besöka Whitsundays är något man ska göra om man får chansen. Hade vädret varit bra hade det blivit 10/10. Nu landar utflykten på en stark 7/10!

Cairns

Hej!

Igårkväll tog jag nattbussen till Cairns och lämnade Airlie Beach bakom mig. Har haft några riktigt roliga dagar där med nyfunna vänner. :-) En berättelse om hur Whitsundays var kommer ni att få senare.

Idag ska jag bara sola och bada och ta det lugnt. Har blivit lite sömn den senaste tiden vilket börjar ta ut sin rätt.

Vi hörs snart

Bild från Whitsundays

Strandbilder

Från idag!

Åker vidare

Hej

Nu har jag haft tre härliga dagar här. Det är så många trevliga människor här och alla är så öppna och glada. :-) Idag har solen varit framme och vi har varit på stranden. Ikväll åker jag vidare mot Airlie Beach. Ska ta nattbussen och den lämnar Agnes Water 21.10.

Tyvärr ser vädret på whitsundays ut att bli uselt.. Regn och kanske storm. Hoppas verkligen det är fel prognos för jag ska dit om två dagar och det är något jag verkligen (!!!!) sett fram emot.

Agnes Water/1770

Hej!

Nu har jag varit en natt har i Agnes Water och det ar ett harligt hostel. Jag har tva natter till innan jag aker vidare norrut. Det ar valdigt familjart och alla pratar med alla. Ikvall at jag riktigt smarriga crepes med banan, chokladsas och gradde = himmelriket for en backpacker. :)

Imorgon kanske jag ska gora en ridtur har, eventuellt med nagra tyska tjejer jag traffat har. Hoppas att det blir av! Verkar vara ratt spannande, rida pa stranden och galoppera. Annars ska jag definitivt ta en surfinglektion, det ar Australiens billigaste surfinglektioner har, 17$. I Byron betalade vi 59$ och da var det anda betydligt billigare jantemot exempelvis Sydney.

Ville mest hora av mig! Har inga bilder att lagga in an och har valdigt dalig tillgang till internet och wifi.

Fraser Island, 2 dagar 1 natt

Hej!

Nu har jag haft en god natts somn efter att ha kommit tillbaka fran turen igarkvall och ar redo att beratta for er om Fraser Island. :) Har fortfarande inte svenska bokstaver.. Fraser Island ar den storsta sandon i varlden. Det ar alltsa en valdigt stor hog med sand. Det finns massor av trad och sjoar med mera pa on och det var mycket mer vaxtlighet an vad jag trodde att det skulle vara. Det var sannerligen en vacker plats!

Forsta dagen borjade med att vi tog farjan over till Fraser. Dar vantade var guide och vi blev samlade i gruppen. Det var en stor fyrhjulsdriven buss vi skulle anvanda for att ta oss runt pa on. Vi var 38 stycken i gruppen, betydligt fler an vi har varit nar vi gjort tidigare turer har i Australien. Nar alla var inne i bussen och allt var klart var det dags att kora ivag. Eftersom det ar en varldsarvso och ett naturreservat sa ar det sandvagar pa on. Buckliga sandvagar man kor pa med denna stora buss. Vi hoppade upp och ner och i sidleds i satena vilket bara i sig var en rolig upplevelse. Det ar valdigt skumpigt! Guiden berattade for oss om Fraser Island och hur var dag skulle se ut.

Precis framme med farjan

Vart forsta stopp var Lake McKenzie, som ar en av ca 80 sjoar i varlden som ligger pa hog hojd och uppfyller andra kriterier som jag inte riktigt minns. Det var ett engelskt namn for denna typen av sjo och jag har tyvarr tappat vad det var.. Det fanns iaf 40 av varldens 80 sadana sjoar pa Fraser Island. De som ville kunde ta ett dopp, sjalv vadade jag bara runt och svalkade benen. Det har regnat mycket pa den senaste tiden sa vattennivan var hogre an vanligt och stranden inte lika bred.

Har star jag och har det bra i Lake McKenzie

Sedan var det kaffe/te och kakor och gruppen samlades och pratade lite. Efter en liten fika skuttade vi in i bussen igen for att kora vidare. Forst stannade vi vid Basin Lake som var av samma typ som Lake McKenzie. Sedan at vi lunch och pratade ihop oss en del i gruppen. Dar var andra svenskar, norskar och danskar. Vi var nagra stycken i min alder som hangde ihop en del under turen.

Basin Lake

Sedan akte vi till Central Station och regnskogen pa Fraser. Innan on fick sin titel som varldsarv av Unesco sa var det timmerindustri pa on. Central Station ar ett namn som kommer fran denna tiden. Vi gick sedan i regnskogen och dar fanns en back med grundvatten som man kunde dricka. Vi fyllde varsinn flaska och det var riktigt gott! Framforallt eftersom det Australienska vattnet i kranarna inte ar lika gott som hemma i Sverige sa var det harligt med lite farskt vatten. Det var en fin promenad vid regnskogen och backen.

Regnskogen

Sedan akte vi tillbaka till var resort och hangde lite vid stranden innan vi fick nycklar och rum tilldelade. Jag som inte har sovit sjalv sen jag kom till Australien kom i ett rum ensam. Det var ratt skont att sova sjalv faktiskt, for omvaxlingens skull. Senare pa kvallen at vi buffe och satt och pratade. Vi kopte nagra kannor med ol och delade pa och hade det trevligt. Folk borjade bli trotta en stund senare, det hade varit en lang dag sa jag och nagra till sa godnatt och begav oss till sangs.

Nasta dag, efter en stor frukost med bland annat bacon och agg (mums) sa hoppade vi in i bussen. Tyvarr kunde vi inte gora allt det vi skulle under dagen pa grund av att vi inte kom fram med bussen. Det ar namligen sa att sand blaser och ar i standig rorelse pa on och den senaste tidens stormar hade gjort att klippor borjade sticka upp fran sanden. Klipporna bestar av gammal skog som pressats av mangder med sand under mycket lang tid. I alla fall sa kunde vi inte komma fram med bussen eftersom det skulle vara direkt farligt att ens forsoka.

Man fick mojligheten att gora en Joyflight, flyga over Fraser Island i ett litet plan pa sju personer och se allt ovanifran. Det kostade cirka 500 svenska kronor och jag valde att gora det! Det var haftigt att se allting ovanifran, verkligen en fantastisk utsikt. Jag sag nog aven en stingrocka i havet, tydligen ar det vanligt att se hajar och stingrockor dar. Vi var sju personer i planet och det var en rolig upplevelse som jag ar glad att jag inte missade.

Planet vi flog i och en av alla utsiktsbilder jag tog

Vi stallde bussen sa nara det gick och sedan var det en halvtimmes promenad till Eli Creek. Dar rinner farskt vatten ut och det gar att dricka. Vi hade en stund dar for att bada och roa oss. Det var valdigt vackert med skogen och vattnet som rann, man kunde ligga i strommarna och sakta transporteras ner mot havet. Jag njot nog mest av Eli Creek under hela Fraserturen, jag tyckte det var fantastiskt. :)

Badar i det kristallklara vattnet i Eli Creek

Efter en skon stund dar sa gick vi nastan i en timme till Maheno skeppsbrott. Skeppsbrottet har varit dar sedan 1935 och borjar se gammalt ut nu. Det var storre an jag trodde och vi stod och fascinerades en stund. Sedan paborjades en laaaang promenad tillbaka i sanden, kanske 1,5 timmes gang. Fotterna blev trotta av att jobba i sand och nar vi antligen var framme vid bussen igen tog vi en valfortjant lunch.

Maheno skeppsbrott

Efter lunchen sag vi Kirra Sandblow. Dar kunde man se vad guiden hade pratat om hur sanden fardas och det var en stor sandvagg med sand. Tyvarr missade vi nagra saker vi skulle ha gjort pa grund av dalig framkomlighet men dag tva blev anda en bra dag. Framforallt var Eli Creek harligt och sa var det trevliga personer att prata med i gruppen.

Sedan begav vi oss till resorten och pa vagen tillbaka sag vi tva Dingos (australienska vildhundar). De ar valdigt manga Dingos pa Fraser island och det star skyltar om det overallt, ha uppsikt over barnen, mata inte Dingos osv. Nar vi var tillbaka at en stor smarrig middag och nagon timme senare gick farjan hem. Det var med trotta steg jag gick och la mig igarkvall. Idag ska jag ligga vid poolen och njuta.

En Dingo pa stranden i solnedgangen

Fraser Island var en haftig plats och jag ar glad att jag gjorde turen! :)

Hervey Bay

Hej

Sitter pa annu en dator utan svenska bokstaver. Idag har jag akt buss fran Noosa till Hervey Bay. Hostelet har ar ratt bra, fin pool och sa men internetet ar ratt dyrt.. Har dock kopt sa jag har for idag, skont att kunna kolla upp och ordna med saker over natet.

Imorgon aker jag tidigt pa tur till Fraser Island. Det ska bli spannande, jag ser fram emot att beratta om det sen for er. Kommer inte ha internet forran pa torsdag igen (tror jag) sa da skriver jag i bloggen. Har fatt hora att jag ar dalig att svara pa kommentarer. Jag laser ALLA och blir jatteglad nar ni kommenterar. Ska fran och med nu svara pa varenda en, sa hall utkik efter ni har kommenterat sa dyker ett svar upp nar jag har last kommentaren.

Kramar fran Australien

Noosa

Hej

Jag ar hos en resebyra med gratis datorer nu nar jag skriver darfor har jag inte svenska bokstaver. Igar kom jag fram till Noosa, cirka 4h norr om Brisbane. Jag ska stanna har en natt till sen ska jag vidare. Det ar fint har, regnskog och strand. Jag saknar dock Mattias en del eftersom det ar lite ensamt nu nar han har akt hem.. Men formodligen kommer jag snart in i att vara sjalv ocksa.

Idag har jag bokat i princip resten av min resa sa jag vet hur den ska se ut. En hel del turer och det landade over 6000:- men kommer forhoppningsvis att vara vart det.

Lite kort sa kommer det att se ut sahar nu:

Imorgon aker jag upp till Hervey Bay, sover en nattt och sen har jag en utflykt till Fraser Island pa tva dagar, en natt.
Nagra dagar senare aker jag till Agnes Water som ska vara en fin plats med strander och ett riktigt bra hostel. Dar sover jag tre natter innan jag aker vidare.
Da aker jag upp till Airlie Beach och sover en natt, sen aker jag ut till Whitsundays pa en 3 dagar 2 natter tur.
Sedan tar jag bussen till Cairns.
Dar spenderar jag nagon dag, sen aker jag ut pa en tur till barriarrevet dar jag ska fa testa att dyka, och saklart snorkla en massa.
Sedan aker jag upp till Cape Tribulation som ar mitt i regnskogen, precis vid stranden i norra Queensland. Dar har jag tva natter och ska eventuellt pa en ridtur, det ska jag isafall boka dar.
Sedan ar det tillbaka till Cairns dar jag sover nagon natt och sedan flyger jag ner till Brisbane.
Dar har jag femton timmar mellanlandning innan min flygresa hem verkligen borjar. Det kommer bli en lang flygresa med mellanlandning i Dubai pa 22h.

Men som ni marker ar det en del att syssla med nu den sista tiden och det ar skont att vara relativt uppbokad sa man har annat att tanka pa an att Mattias har akt.

Det ska bli spannande! :-)

Har ar en bild fran Google pa Whisundays dar jag om nagon vecka kommer snorkla runt och sova pa en katamaran.

Långfredag

Hej

Det är passande med långfredag för idag har Mattias åkt hem. Han åkte till flygplatsen vid åtta och planet går vid två i natt. Det känns tungt och jobbigt just nu, men det går säkert över om några dagar. Det gäller bara att komma in i nya rutiner med att vara själv.
Vi har haft en FANTASTISK resa tillsammans och det har varit helt underbart att få uppleva allt vi upplevt tillsammans. Kommer att sammanfatta allt senare, förmodligen när jag också är hemma, men detta är det häfigaste jag gjort. Vi har sett och upplevt otroligt mycket, allt från storstadsliv, till vildmark till surfarkultur och vidsträckta stränder. Åh!

Jag har tre veckors äventyr kvar då jag ska upp till Cairns. Ska bland annat se Fraser Island och Whitsundays. Det har jag hört ska vara två helt fantastiska turer. Det kommer säkert bli jättebra.

Innan jag vet ordet av ligger jag i min stol på planet och kollar på film på väg hem. Så nu ska jag göra allt för att skaka av mig det som känns jobbigt och vara positiv. Tiden har gått så snabbt hittills, sex veckor har bara flugit förbi, så tre veckor är ingenting egentligen.

Ha en glad påsk allesammans!
Imorgon åker jag till Noosa.

Lone Pine

Hej!

Tänkte berätta om hur det var på Lone Pine Koala Sanctury. Vi åkte dit med en stadsbuss som tog ca 45 min enkel väg. Desto längre vi kom från stan desto mer natur blev det (såklart).

Vi hade olika förväntningar både jag och Mattias men parken överträffade bådas. Det var en ganska stor och grön park, och massor av koalor. Både med bebisar, äldre, unga etc. De satt i öppna "burar", dvs i princip bara vägg upp till min midja, sen var det öppet. De åt sina blad och lekte när vi var där. Väldigt söta djur!

Men parken hade också andra Australien-unika djur så som wombat, tasmansk djävul, kängurus, possum, massor av fåglar, platypus och stora ormar och reptiler. Vi gick runt och mös bland alla koalor och djur och sen bestämde vi oss för att ta kortet jag lagt ut tidigare. Det var tyngre att hålla en koala än jag trodde, men varmt och gosigt. :-)

Vi är båda nöjda över att vi åkte ut till parken. Det var kul att se djuren och komma närmare koalorna.

Mysigt

Här håller jag och Mattias en varm, lurvig och mysig koala! Skriver mer om hur det var i parken sen. :-)